Przyczyny i objawy usterki uszczelki pod głowicą

Uszczelka pod głowicą, służy do uszczelniania cylindrów oraz kanałów olejowych i chłodzących znajdujących się na styku kadłuba z głowicą.  To ona zapewnia odpowiednią pracę silnika u wszystkich układów wspomagających jego pracę jak układ chłodzenia, zasilania paliwem, smarowania czy układ wydechowy. Jakie są przyczyny i objawy usterki uszczelki głowicowej?

Przyczyny usterki uszczelki pod głowicą?

Usterki uszczelki związane są zastosowaniem zbyt słabej jakości opaski uszczelniającej oraz błędów w eksploatacji motoru, polegających na generowaniu niepotrzebnych przeciążeń. Uszczelka głowicowa może ulec zepsuciu w wyniku zbyt wysokiej temperatury wewnątrz silnika, choć powinna być ona odporna na wysokie temperatury może się zdarzyć, że jednak będą one za wysokie. Niekiedy zdarzają się błędy konstrukcyjne jednostki napędowej, co może doprowadzić do wcześniejszych usterek uszczelki, która „psuje się” dokładnie po przejechaniu dokładnie tego samego odcinka kilometrów niż za pierwszym razem.

Nie tylko przegrzany motor może popsuć uszczelkę, również przegrzanie płynu chłodniczego, awaria wentylatora, pompy cieczy chłodzącej. Każda z tych awarii skutkuje dużym wzrostem ciśnienia w jednostce napędowej. Złe ustawienie wtrysku paliwa, zły montaż czy błędnie wyregulowana instalacja gazowa LPG może być problemem z uszczelką głowicową.

Jak objawia się usterka uszczelki głowicowej?

Do najczęściej obserwowanych objawów uszkodzonej uszczelki zalicza się nierówna praca silnika na biegu jałowym, zmniejszona moc silnika, czy też spaliny mające białą barwę. Często spotyka się również ubywanie płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, mimo braku nieszczelności, czy też plamy oleju w płynie chłodniczym. Nie można nie zauważyć zwiększonego zużycia ilości oleju silnikowego czy też wyrzucanie płynu chłodniczego i jego wrzenie. Niepokojącym objawem będzie zbierająca się tłusta maź pod korkiem wlewu oleju oraz brązowy nalot pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego.

Poprawna diagnoza przyczyn pozwala skutecznie uporać się z usterką, choć jej naprawa wymaga dużych nakładów czasowych od mechanika.